DappRadar Exklusiv rapport: The Play-to-Earn-revolutionen går bortom Axie Infinity med nya spel och tokens

DappRadar Exklusiv rapport: The Play-to-Earn-revolutionen går bortom Axie Infinity med nya spel och tokens

Att generera inkomst medan man spelar verkar vara en utopi för de flesta av oss. Men tack vare play-to-earn-rörelsen är detta scenario inte långt från verkligheten.

Sedan maj 2021 har blockchain-baserade spel haft betydande framgångar. Antalet konton eller plånböcker kopplade till blockchain-spel nådde rekordet 754 tusen.

Jämfört med andra kvartalet ökade de exklusiva aktiva plånböckerna kopplade till spel (UAW) med 25 % och imponerande 509 % från år till år. Även om antalet UAW är ett nätverksmått som inte nödvändigtvis översätts till användare, finns det tillräckligt med bevis för att stödja tillväxten i efterfrågan.

Slutligen verkar det som att folk har börjat inse potentialen bakom att kombinera spel med blockchain-teknologier. Speciellt med spännande begrepp som metaversen som får synlighet i traditionella medier.

Men vad är egentligen play-to-earn? Vilka var huvudfaktorerna bakom uppkomsten av denna senaste trend inom spelbranschen? Och vart är blockchain-spelindustrin på väg?

blockchain-baserade spel

Blockchain är en av de mest innovativa teknologierna som skapats under de senaste decennierna. Det tillåter individer att handla säkert mellan jämlikar utan att tillgripa en tredje part, samtidigt som det bevisar äganderätten till den underliggande tillgången. Denna teknik har potential att förändra vilken bransch som helst om användningsfallet tillämpas korrekt. Och det är inte annorlunda med spel.

Blockkedjebaserade spel skapar en ny mikroekonomi där spelare runt om i världen kan generera pengar genom att göra det de älskar – att spela. Blockchain förvandlar spel som följer en Web 2-strategi till en decentraliserad Web 3-typ. Här sträcker sig spelare från konsumenter till sanna ägare, som inte bara bestämmer framtiden för sina spelberättelser, utan kan också helt kontrollera sina föremål i spelet.

Skapande av nya mikroekonomier i processen. Hur får man det här?

Prenumerera på The Defiant för att hålla dig uppdaterad med de bästa nyheterna om DeFi:

Släpp helt enkelt icke-fungibla tokens, NFTs. En NFT är den tokeniserade representationen av en digital tillgång som i sig överför sin äganderätt till plånboken som innehåller den. Ägarskap registreras i en oföränderlig, tillgänglig, distribuerad och decentraliserad reskontra som kallas blockchain.

Cartões colecionáveis ​​de Splinterlands; Fonte: Splinterlands

Detta är huvudskillnaden för traditionella spel. Blockchain-spel NFT inkluderar virtuell terräng i spelet, föremål i spelet och samlarföremål associerade med spelet.

Blockchain-spel som Decentraland eller The Sandbox har till exempel virtuella landområden att bygga, NFT:er som kommer att användas för strider och andra typer av aktiviteter och virtuella husdjur eller något annat föremål som inte nödvändigtvis tjänar något syfte inom spelmekaniken.

Tillhandahålla fast egendom till spelare

Spelobjekt som användes för att förbättra spelupplevelsen genererade 40 miljarder dollar, vilket motsvarar 25 % av den globala traditionella spelindustrins intäkter.

Populära spel som Fortnite, DOTA, Call of Duty och Roblox har hittat en riktig marknad för dessa kosmetiska föremål. Till exempel har 80% av Fortnite-spelare varit involverade i kosmetika i någon mån, medan Robloxs 42 miljoner dagliga aktiva spelare spenderar 5,6 dollar i genomsnitt per månad.

För att sätta det i perspektiv uppskattades börsvärdet för NFT2 i slutet av september till 14,2 miljarder dollar. Med föremål i spelet som utgör cirka 20 % av de rekordstora NFT-handelsvolymerna som inträffade under tredje kvartalet 2021.


I traditionella spel köper spelare också sina föremål utan att faktiskt äga dem. I verkligheten har spelare bara en licens för den digitala kopian av föremålet, som regelbundet lagras centralt på en server.

Om servern inte fungerade eller försvann skulle det digitala föremålet gå förlorat för alltid, tillsammans med bevis på äganderätt. I motsats till detta tillvägagångssätt kommer spelobjekt som representeras av NFT:er att finnas kvar i blockkedjan så länge nätverket är igång.

På samma sätt ger NFT:er spelare full kontroll över föremål som köps i spelet. Detta är särskilt viktigt när du tjänar pengar på dessa tillgångar.

På samma sätt är en annan faktor som måste beaktas tillgångarnas överlåtbarhet. Spelare kan inte bara sälja sina tillgångar vidare på en marknad, utan också på sekundära marknader som inte nödvändigtvis är bundna till den inhemska plattformen.

Det betyder att en spelare som vill sälja en speltillgång kommer att ha olika alternativ. Om ett spel kördes på Ethereum kunde den personen sälja detta föremål på OpenSea , Rarible , förutom spelets hemmamarknad.

Kort sagt, NFT:er ger digitala tillgångar ett element av ägande och därför en känsla av överförbarhet. Att förvandla digitala köp till investeringar och samtidigt riva de äldre strukturer som traditionella spel fortfarande innebär.

Komplett Tokenomics-struktur

Nu när gränserna mellan blockchain och traditionella spel har dragits är det dags att fokusera på en av de mest omtalade aspekterna av blockchain-spel, play-to-earn. Blockchain-baserade spel som omfattar ett komplett tokenomics-ramverk, som gör det möjligt för spelare att tjäna pengar på sin speltid, anses spela för att tjäna (p2e).

Det finns två huvudsakliga sätt att vinna genom att spela blockchain-spel. En är genom att tjäna valuta i spelet. Liksom de flesta decentraliserade appar, är många blockchain-spel värd för en infödd spelkryptovaluta.

Dessa spelbaserade kryptovalutor kan spela många roller, från att bevilja förvaltningsrättigheter till att köpa och förbättra NFT:er i spelet, eller till och med fungera som möjliggörare för andra blockkedjefunktioner som satsning.

Genom att spendera tid på att spela, tjänar spelare spelbaserade krypteringar som kan bytas ut genom en centraliserad växling mot vilken fiat-valuta som helst, och tar därmed med sig vinsterna till den verkliga världen.


För det andra kan spelare tjäna lite vinster från NFTs själva genom att handla eller lansera NFTs på utvalda handelsplattformar, så kallade marknadsplatser. Spelare kan köpa ett visst föremål, uppgradera det och sälja det vidare på marknaden för ett högre pris.

Effekten av p2e-revolutionen var så stark att den senaste utvecklingen av blockchainindustrins användning drevs av spel. Enligt DappRadars Q3 Industry Report utgjorde antalet UAW kopplade till speldapps 49% av branschens totala totala mängd.


Blockchain-spel har alltså börjat bli mer och mer populära de senaste månaderna. Men vad exakt satte igång P2E-revolutionen?

tillväxtekonomier

Ur en socioekonomisk synvinkel skapar spel att vinna en positiv inverkan på vårt samhälle. Dessa typer av spel demokratiserar i huvudsak en intäktsström för individer som tar sig tid att spela ett blockchain-baserat spel. Det finns inget bättre exempel på p2e-rörelsen än Axie Infinity.

Batalha Axie Infinity PvE

Axie Infinity är ett spel utvecklat av den vietnamesiska studion Sky Mavis, som blev spjutspetsen för p2e-revolutionen. Axie befann sig mitt i en perfekt storm, en kombination av faktorer som gjorde det möjligt för spel att spela för att tjäna pengar i en framväxande ekonomi, Filippinerna.

Vi är alla medvetna om den ekonomiska och sociala påverkan som covid-19-pandemin har fört till våra liv, som har varit mest akut i utvecklingsekonomier. Marknadsmöjligheten, den första viktiga faktorn, var klar.


Men Sky Mavis-teamet gjorde ett drag som hjälpte Axie att nå stratosfäriska nivåer – skapandet av Ronin. Ronin är en sekundär Ethereum-kedja som tar itu med två stora utmaningar från Ethereum-nätverket: höga transaktionshastigheter och låg latens. Efter att ha flyttat till Ronin i april 2021 började Axie sin resa till månen och vidare.

För att sätta saker i perspektiv har Axie Infinity blivit den mest omsatta NFT-samlingen genom tiderna. Mer än 2,7 miljarder USD av Axie NFT handlades på Axie-marknaden. Nästa NFT-samling i raden är CryptoPunks, en Ethereum-samling som har genererat 2 miljarder dollar sedan starten 2017.


Dessutom genererar Axie mer intäkter än hela blockkedjor. Enligt Token Terminal genererade play-to-earn-dappen mer än 800 miljoner dollar i intäkter under tredje kvartalet. Detta är mer än hela blockkedjor som Bitcoin och Solana, och det överträffar till och med Ethereum NFT:s populära OpenSea-marknadsplats.

Axie låter spelare tjäna upp till 75 dagliga SLP-tokens genom att utföra dagliga uppgifter som inkluderar minispel och PvP-strider. Med tanke på ett genomsnittligt SLP-pris på $0,1, skulle en person som enbart ägnar sig åt att spela Axie Infinity som sin kärnverksamhet tjäna cirka $2 700 på ett år. Denna siffra skulle ligga inom intervallet för den beräknade BNP per capita för 2021 för Filippinerna och andra sydostasiatiska länder som Vietnam och Indonesien.


Även om de nuvarande intäkterna som erbjuds av P2E-spel är långt ifrån genomsnittslönen för professionella League of Legends-spelare (cirka 300 000 USD per år), bör de sociala effekterna som genereras av dessa spel inte förbises. Främst i tillväxtekonomier, där de ekonomiska effekterna är förstärkta.

Att demokratisera speltid och intäkter utan att ta hänsyn till några demografiska hinder är ett mycket positivt tecken för branschen. På grund av den lägre köpkraften som valutor i denna typ av länder har stabiliseras inflationsfaktorn av krypto. Men det finns flera andra spel som kan göra detta förutom Axie.

Nya spel och tokens

Börja med Splinterlands , ett p2e-spel som är värd på blockkedjan Hive. Splinterlands är ett samlarkortspel där spelare måste lägga strategi på sina NFT-kort för att besegra andra spelare i PvP-strider (spelare mot spelare).

Genom att framgångsrikt slutföra uppdragen som presenteras tjänar spelarna Dark Energy Crystals (DEC), spelets huvudvaluta. I augusti släppte spelet också SplinterShards (SPS), spelets styrningstoken, som hjälpte spelet att etablera sig i toppen av branschrankingen.


I september lockade Splinterlands mer än 245 000 dagliga enstaka aktiva portföljer, en enorm ökning på 3 267 % jämfört med slutet av juni. Toppanvändning resulterade i mer än 58 miljoner transaktioner. Enligt lagförslaget var marknadsvärdet på spelet, som inkluderar alla kort och samlarföremål, över 200 miljoner dollar. För att lära dig mer om spelet, läs den här guiden.

Alien Worlds i WAX och Upland i EOS ökade också dramatiskt sina respektive spelarbaser i år. Alien Worlds, ett p2e-rymdmining- och stridsspel, lockar i genomsnitt över 500 000 aktiva plånböcker varje månad; medan Upland, ett annat p2e-spel, där spelare äger virtuella egenskaper som kopierar riktiga städer som San Francisco, Brooklyn och Manhattan, är bland de mest spelade spelen under större delen av 2021.


Förra veckan har Alien Worlds och Splinterlands tillsammans attraherat mer än 1 miljon exklusiva aktiva plånböcker. Men det stannar inte där heller. CryptoBlades, Mobox och en myriad av blockchain-spel gjorde Binance Smart Chain (BSC) från ett nätverk som verkligen var DeFi-beroende till en blockchain rik på speldapps.

Även om p2e-rörelsen helt förändrar spelets paradigm, känns det som att det bara är början på något större. Något som syftar till att sudda ut gränserna mellan den verkliga världen och en ny virtuell verklighet, metaversen.

virtuella världar

Metaversen är ett verkligt fascinerande koncept. Metaversen, som ursprungligen skapades av Neal Stephenson i science fiction-romanen "Snow Crash" och populariserades av Ernest Clines "Ready Player One", är ett virtuellt utrymme där individer kan skapa, byta, leka och umgås. För att vara rättvis har det potential att förändra sättet vi bygger samhällen på.

Ready Player One, 2018. Fonte: Filmstars

Metaversen blev tillräckligt relevant för att Facebook döpte om sig själv till Meta för att ge plats åt ett centraliserat virtuellt utrymme som en del av sitt erbjudande. Men konceptet är inte nytt för mainstream media, än mindre för spelplattformar.

Under 2019 presenterade DJ och producent Marshmello en liveshow i Fortnite-metaversen, som samlade mer än 10,7 miljoner människor live och till och med skapade en positiv dominoeffekt på hans album, vilket ökade hans försäljning med 300 %.

Det som är attraktivt för decentraliserade virtuella världar är att den här typen av evenemang redan äger rum. Decentraland, en stor virtuell värld som körs på Ethereum, stod värd för en fyra dagar lång musikfestival där Deadmau5 gjorde huvudrubriken.

Festival Deadmau5 Decentraland - 19 de outubro de 2021. Fonte: Twitter

Stora typer av sandlådespel som Minecraft, där gemenskapen kan bygga i ett oändligt digitalt utrymme, har funnits med oss ​​under det senaste decenniet. World of Warcraft har genererat över 10 miljarder dollar i intäkter under de senaste 10 åren. Och blockchain-baserade virtuella världar lämnas inte efter.

Under det tredje kvartalet samlade virtuella blockchain-världar mer än 56 miljoner dollar i handelsvolymer, med The Sandbox i spetsen. The Sandbox har blivit ett av de riktmärke metaverse-spelen. I likhet med Minecraft kan spelare bygga gemenskapsupplevelser som kan tjäna pengar på med SAND, Sandboxens ursprungliga valuta.

Från och med nu har detta populära spel uppnått stora partnerskap som inkluderar kända varumärken som Atari, The Walking Dead, Smurfs och, på senare tid, Snoop Dogg, som bidrog med 17 miljoner dollar genom sin senaste markförsäljning.


Andra blockkedjebaserade digitala världsspel inkluderar Ember Sword, med sina 12 000 sålda paket som genererade över 400 miljoner dollar, Treeverse, med ett börsvärde på 71,8 miljoner dollar, Blankos Block Party, Somnium Space, CryptoVoxels, My Neighbor Alice, bland många andra. Den decentraliserade metaversen håller på att bli en samling virtuella verklighetsekosystem baserade på p2e-spel.

Dessutom har stora modemärken som Burberry, Gucci och Dolce & Gabbana redan riktat uppmärksamheten mot metaversen. Konvergensen mellan toppmärken, erkända kändisar och den decentraliserade metaversen kommer potentiellt att bli en viktig intäktstratt för båda ändar.

Kort sagt, decentraliserade virtuella världar kommer att bli platsen där människor använder apor och katter som avatarer, bär dyrare kläder än de bär för att umgås med vänner som de inte har träffat i verkligheten. Även om de flesta av dessa spel fortfarande är under utveckling, har de redan uppmärksammats av stora företag, inklusive flera VC:s.

VCs staplar in

Gratisspel är en av de största industrierna på planeten. Enligt Statista genererade videospelsindustrin nästan 159 miljarder dollar i intäkter under 2020, en siffra som förväntas överstiga 200 miljarder dollar till 2023. Att sätta den traditionella industrins imponerande siffror i perspektiv, tillsammans med snabb introduktion och socioekonomiska effekter av P2E-spel, viktiga investerare har redan startat sina respektive rörelser.

Under de senaste månaderna har nyheter om kända riskkapital som investerar i blockchain-baserade spel cirkulerat runt omkring oss. I september säkrade Sorare, en startup baserad på ett p2e-fantasifotbollsspel, en $680 miljoner omgång av SoftBanks Vision Fund 2 Series B.

Några dagar senare fick Dapper Labs, startupen bakom den populära NFT NBA Top Shot samlarplattformen och uppspelningsspelet CryptoKitties, mer än 600 miljoner dollar i investeringsrundor från Andreessen Horowitz (a16z), GV, Version One Ventures och , senast , från Coatue.


Tillsammans med den enorma marknadsmöjligheten har de senaste framstegen från p2e-rörelsen inte gått obemärkt förbi. För tre veckor sedan investerade a16z 150 miljoner dollar i Sky Mavis, teamet bakom Axie Infinity.

Och listan kan fortsätta. Animoca Brands, en typ av riskkapitalorganisation som fokuserar på digital underhållning, blockchain och gamification, har investerat ett ej avslöjat belopp i Star Atlas, ett kommande p2e-spel som kommer att köras på Solana. Förutom den berömda Star Atlas innehåller Animoca Brands portfölj namn som The Sandbox, Revv Racing och Arc8, samt flera andra traditionella spelplattformar.

Erkända riskkapitaler blir tydligt involverade i blockchain-spelindustrin. Detta kommer säkerligen att leda till förbättringar av nuvarande dapps som Axie eller Sorare, men det kommer också att bana väg för nästa generations p2e-spel.

AAAGames in the Horizon

Det är obestridligt att P2E-spel är i rampljuset. Som nämnts tidigare har det varit den främsta drivkraften för användning i blockkedjeindustrin. Eftersom spelarbasen växer snabbt, söker nya projekt utöka det befintliga utbudet till nya nivåer.

Som nämnts tidigare annonserade Animoca Brands en investering i Star Atlas. Star Atlas, som för närvarande är under utveckling, kommer att vara en AAA p2e MMORPG-strategi för utforskning av rymden i öppen värld som bygger på Unreal Engine 5 utvecklad av Epic Games. Tack vare dess tokenomics och ett brett utbud av NFT-spel, strävar Star Atlas efter att bygga en sann galaktisk ekonomi som inkluderar strider, politik och gruvområden.

Trots att de inte har AAA-status, inkluderar andra kommande Solana-spel värda att kolla in Aurory, ett annat vinn-vinn-rollspel som har potential att bli ett av de viktigaste spelen i Solana, Project Seed, Cryowar och Ninja Game.

Cena do trailer de Star Atlas. Fonte Star Atlas

Ett annat p2e-spel som är mycket efterlängtat av communityn är Illuvium. Illuvium är ett RPG i öppen värld som kommer att köras på blockkedjan Immutable X. Illuvium kommer att tillåta spelare att fånga och skapa varelser som kallas Illuvials. I likhet med Pokémon i denna mening följer spelet stridsmekanik som kan likna League of Legends. Illuviums grafik, soundtrack och tokenomics skapade en hel del hype runt branschen och lockade till sig etiketten för ett AAA-spel.

Demonstração do jogo de batalha Illuvium. Fonte Illuvium

Det bör noteras att Immutable X är en Ethereum lager-2-lösning som förlitar sig på Rollups Zero-Knowledge (ZK) som en konsensusmekanism. Denna blockchain-arkitektur låter spelare njuta av en snabbare och gasfri spelupplevelse.

Andra relevanta spel som kommer att finnas på Immutable X inkluderar Guild of Guardians, ett blockchain-mobil-RPG med över 150 000 följare, My Crypto Heroes och naturligtvis Gods Unchained, det samlarkortspel som satte namnet Immutable X på radarn.

Slutligen är det värt att nämna Gala Games, startupen som leds av Zynga medgrundare Eric Schiermeyer. Gala Games syftar till att bygga ett decentraliserat ekosystem baserat på p2e-spel. Galas mål är att låta spelare äga nätverksnoderna, som så småningom kommer att driva hela blockkedjan. Hittills har startupen bara släppt Town Star, ett p2e farming-spel som belönar spelare med GALA, nätverkets inbyggda verktygstoken, och TOWN, spelets egen token.

Catálogo de Gala Games. Jogos da Source Gala

Dessutom kommer Gala att släppa Mirandus, ett fantasy-RPG som utspelar sig i en enorm digital värld, stridsarenaspelet Spider Tanks, rymdepiskat Echoes of Empire och försvarsspelet Fortified. Alla dessa spel är under utveckling.

Spel som spelas för att vinna stärker människor genom att demokratisera ägande och tjäna pengar på tid och kapital som spelarna investerar i spel. Att förändra hela regioners socioekonomi är något som inte ses varje dag. Och påverkan blir djupare när du förstår blockkedjespelens roll.

Eftertraktade monster

För det första får dessa decentraliserade spelplattformar relevans med begrepp som metaversen. Virtuella världar som kommer att förändra vårt sätt att umgås och till och med förändra det nuvarande paradigmet för monetarisering.

Ingen skillnad mellan individer och stora varumärken, i ett enda utrymme. Plattformar som Decentraland, The Sandbox och Somnium Space kommer också att bli platsen där användare skapar NFTs för att visa upp NFTs för sina kamrater. Skapa ett Inception-paradigm i Nolan-stil.

Spel är också kända för att samla massor. Under 2016 samlade Pokémon Go-mani tusentals människor på ett ställe, samtidigt, på grund av det brådskande att fånga deras eftertraktade monster. Sportturneringar lockar redan enorma publiknivåer.

Under 2019 sågs League of Legend-turneringen av 100 miljoner människor runt om i världen och sändes på 19 olika språk på 30 plattformar, inklusive ESPN. För att sätta det i perspektiv sågs Super Bowl LV av 130 miljoner människor runt om i världen. Med en planet av 2,4B-spelare och innovativ och störande teknologi kommer p2e-spel att bli en nyckelingrediens i massblockkedjeadoption och positivt påverka vårt samhälle.

*DappRadar spårar, analyserar och klassificerar decentraliserade applikationer och är en primär inkörsport till DeFi .

Friskrivningsklausul: Denna artikel är endast avsedd för informationsändamål, den utgör inte investeringsrådgivning eller ett erbjudande att investera. CriptoFácil ansvarar inte för innehåll, produkter eller tjänster som nämns i denna artikel.

Läs också: Förstå hur DeFi förändrar världen genom att revolutionera vardagen

Läs också: DeFi DAOs diversifierar statskassor i jakt på långsiktig överlevnad

Läs också: Uniswaps första ETP går live när DeFi institutionella produkter sprider sig